Sunday, September 14, 2008

MENCIPTA POWERPOINT, BROSHUR DAN BUKU PROGRAM

A) MENCIPTA POWER POINT

Puan Sakinah meminta kami mencipta powerpoint dengan tajuk masing-masing. Saya memilih untuk menyediakan powerpoint bertajuk ISLAM DAN ZUHUD. Langkah-langkah untuk mencipta powerpoint ialah:

1) Cari Microsoft Power Point, klik VIEW.
2) Klik SLIDE MASTER dan pilih slide master yang dikehendaki.
3) Saya klik Title dan isikan ISLAM DAN ZUHUD. Saya klik subtitle untuk mengisi maklumat diri sepert nama, nombor matrik dan program.
4) Saya klik INSERT dan klik PICTURE untuk mencari logo untuk deletakkan pada slide tersebut. 5) Setelah itu, klik CLOSE MASTER VIEW. Untuk mendapatkan slide yang seterusnya, klik NEW SLIDE.

6) Puan Sakinah meminta kami memasukkan HYPERLINK didalam slide. Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah klik COPY slide yang perlu untuk di hyperlink dan PASTE kan slide tadi pada slide yang terakhir .
7) Seterusnya, kembali semula pada slide asal yang ingin di HYPERLINK. SELECT tulisan yang akan dibuat hyperlink.
8) Kemudian pergi ke INSERT dan klik HYPERLINK. Di dalam HYPERLINK, klik PLACE IN THIS DOCUMENT. Dibahagian SELECT A PLACE IN THIS DOCUMENT, pilih slide pertama yang telah di copy dan klik OK.
9) Setelah itu, saya pergi ke slide pertama yang dicopy dan saya klik INSERT . Saya pilih arrow dan satu petak yang akan diisikan maklumat-maklumat yang berkaitan. Untuk mengisi maklumat tersebut, saya klik RIGHT-KLIK pada mouse dan pilih EDIT TEXT.
10) Saya ulangi perkara tersebut sebanyak 3 kali sehingga selesai.
11) Seterusnya, saya perlu set-up slide show yang akan dipaparkan kelak. Oleh itu, saya klik SLIDESHOW dan klik SETUPSLIDESHOW.
12) Untuk memastikan saya tidak memaparkan slide yang dihyperlink kan tadi, maka saya klik FROM 1 to 5 dan klik OK.
13) Di dalam slide saya, saya turut meletakkan animasi-animasi untuk menjadikan slide saya menarik.
14) Oleh itu, saya klik ANIMATIONS dan klik CUSTOM ANIMATION. Saya perlu select perkataan yang hendak dianimasikan dan pilih jenis animasi dan klik OK.
15) Akhirnya, slide show saya berjaya disiapkan dan saya upload ke yahoo.group

B) MENCIPTA BROSHUR


1) Cari MICROSOFT WORD, klik PAGE LAYOUT.
2) Klik MARGINS dan klik CUSTOMS MARGINS untuk menentukan kiraan margins kiri,kanan, atas dan bawah pamplet.
3) Kemudian klik ORENTATION , klik LANDSCAPE dan klik OK.
4) Seterusnya, klik item COLUMNS. Saya klik item yang menunjukkan 3 columns.
5) Kami dikehendaki untuk meletakkan wordart, table dan picture dalam broshur masing-masing.
6) Cara-caranya ialah klik INSERT dan pilih WORDART, TABLE & PICTURE yang dikehendaki dan klik OK.
7) Akhirnya, broshur saya berjaya disiapkan.

C) MENCIPTA BUKU PROGRAM

1) Cari MICROSOFT WORD, klik PAGE LAYOUT.
2) Klik MARGINS dan klik CUSTOMS MARGINS. Saya tetapkan kesemuanya sebanyak 1"
3) Kemudian saya klik ORIENTATION dan klik LANDSCAPE, klik PAGES dan pilih BOOK FOLD dan klik OK.
4)
Kami dikehendaki untuk meletakkan wordart, table dan picture dalam buku program masing-masing.
6) Cara-caranya ialah klik INSERT dan pilih WORDART, TABLE & PICTURE yang dikehendaki dan klik OK.

7) Seterusnya, saya perlu meletakkan Page Number. Maka, saya klik menu INSERT dan klik PAGE NUMBERS.
8) Saya klik CENTER dan klik OK.
9) Akhirnya, buku program saya telah berjaya disiapkan.




1 comment:

lumbai mandang said...

hello faizz,,
Tahniah dapat membuat refleksi tugasan ini.Sy ada pertanyaan di sini..bagaimana kita nak print out buku program dan pamplet coz sy dah try banyak kali namun banyak masalah contohnya kedudukan data tak center pada kertas A4 tersebut..apa masalahnya..???Harap dapat membantu kembarmu ini...